Hoe mogen we je helpen?

Hij had grote opdrachtgevers, waaronder Rijkswaterstaat, Racoon en BLØF: grafisch vormgeverXander Koppelmans en zijn team uit Goes. Deopdrachten stroomden binnen.Maar in 2015 kwam daar een einde aan door een hacker, vermoedelijk afkomstig uit China.

Een feestje dat plotseling eindigde
Twee jaar geleden kregen Koppelmans en zijn team een melding: het netwerk lag eruit. Alle bestanden waren weg, dus ook alle projecten die ze net hadden afgerond en op de servers stonden. Het bleek het werk van een hacker. Koppelmans kon niet leveren aan zijn klanten. Alles moest opnieuw gemaakt worden. De kosten waren voor zijn rekening. Die schade kwam het bedrijf niet meer te boven. Voor Koppelmans en zijn personeel was het een hard gelag. "Het was als een feestje waar ineens een einde aan kwam!"

Aangifte
Koppelmans deed aangifte, maar dat leverde niets op. "De agent vroeg of ik een signalement van de hacker had. Ik zei: 'Wat? Waarop de agent zei: 'Nou gewoon, staat de hacker ergens op beeld?' Die onwetendheid, daar schrok ik van". Koppelmans schakelde via via een computerexpert in die de hacker probeerde te vinden. "Sporen leidden eerst naar Amsterdam, vervolgens naar Rusland en uiteindelijk naar China." Maar daar kwam hij niet verder.

Onvoldoende kennis
Het probleem van onwetendheid op het gebied van hacking erkent ook Ad Koppejan. Het voormalige Zeeuwse Tweede-Kamerlid is gespecialiseerd in het adviseren van digitale beveiliging. "Ik zie nog steeds dat overheden en politie niet voldoende weten van hacking. Er is weliswaar een speciale 'cyber security afdeling' bij de politie, maar die pakken eigenlijk alleen de grote zaken op."

Maatregelen nemen
Volgens Koppejan zijn er een aantal zaken die je als bedrijf sowieso op orde moet hebben. "Het belangrijkste is snel internet. Niet een simpel ISDN-lijntje, maar echt snel internet. Denk bijvoorbeeld aan glasvezel. Het is essentieel dat je back-ups maakt en dat gaat het beste met snel internet". Dat was Koppelmans probleem. Zijn bedrijf had enkel een simpel ISDN-lijntje. Back-ups waren er wel, maar gekoppeld aan het internet, waardoor de hacker er bij kon. Externe back-ups, waar Koppejan voor pleit, had Koppelmans niet.

"We leven in een schijnveiligheid"
Het faillissement is voor Koppelmans reden om met zijn verhaal naar buiten te komen. "Ik wil anderen waarschuwen, want dit kan iedereen gebeuren. We leven in een schijnveiligheid; voor je het weet, word je gehackt". Dat vindt ook Koppejan. Volgens hem moeten bedrijven, maar ook particulieren, er alles aan doen om hacking te voorkomen: "Verander je wachtwoord van tijd tot tijd. Maak dat wachtwoord lang en lastig te kraken. Zorg dat je regelmatig updates en beveiligingsupdates uitvoert en als je een bedrijf hebt, neem dan voor de beveiliging een gespecialiseerd internet-securitybedrijf in de arm".

Bron: https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/96921/Zeeuws-bedrijf-ging-failliet-door-hacker-video