Hoe mogen we je helpen?

De invloed van internet op ons dagelijks leven is groot. We brengen steeds meer tijd door op internet: we
e-mailen, gamen, bankieren en shoppen, we onderhouden sociale contacten en zoeken naar informatie (bijvoorbeeld over medische zaken of reizen), we lezen het nieuws, bestellen eten, plannen routes en kijken naar TV-series en video’s. Met onze smartphones zijn we fulltime met het internet verbonden en steeds meer huishoudelijke apparaten worden ook op het wereldwijde web aangesloten.

Deze ontwikkeling is vooral positief, maar heeft ook negatieve kanten waaronder de opkomst van cybercrime.

Wanneer je slachtoffer bent geworden van cybercriminelen geeft dat veel zorgen en stress. Je dierbare foto’s of belangrijke documenten zijn mogelijk niet meer toegankelijk, je computer is traag door de aanwezigheid van virussen, je wordt afgeperst nadat je medisch dossier in handen van criminelen is gevallen, je pinpas wordt geskimd of je betaalt per abuis een nepfactuur. Of iemand doet zich voor als jou, er is dan sprake van identiteitsfraude. Diegene sluit bijvoorbeeld abonnementen af op jouw naam of licht mensen op. Allemaal situaties die veel stress en ongemak met zich meebrengen.

 

Verzekerde cyberincidenten

Verzekerd zijn de hulpverlening en de schade die het gevolg zijn van één van de volgende cyberincidenten:

Cyberafpersing

Door hacking, phishing of malware worden persoonsgegevens of privacygevoelige gegevens buitgemaakt. U wordt gedwongen
losgeld te betalen onder bedreiging dat deze gegevens worden vernietigd, beschadigd of openbaar worden gemaakt.

(e-)Reputatieschade

Uw goede naam wordt opzettelijk aangetast doordat iemand anders negatieve berichten online plaatst. Voorbeelden van
negatieve berichten zijn: smaad, laster, belediging of het openbaar maken van privacygevoelige gegevens, zoals privéfoto’s.

Verlies van geld (op rekening)

  • Frauduleus gebruik van een bankpas of creditcard door een derde in de vorm van een contante opname en een contante
    aankoop van een dienst of goed.
  • Schade door fraude met internetbankieren.
  • Andere vormen van verlies van geld op rekening van een verzekerde door malware, phishing of door een hacker,
    bijvoorbeeld als u een geloofwaardige en gepersonaliseerde nepfactuur betaald.

Whatsappfraude en spoofing valt niet onder de dekking. Hierbij maar men namelijk zelf geld over. 

Identiteitsfraude

Het misbruiken van identiteitsbewijzen van verzekerde.

Inbreuk op privacy

Verlies, diefstal of beschadiging van persoonsgegevens of privacygevoelige gegevens waardoor schade ontstaat die
het gevolg is van het openbaar maken of verspreiden van die gegevens.

Aansprakelijkheid

  • Aanspraken van derden als gevolg van identiteitsfraude.
  • Aanspraken van derden als gevolg van verlies, diefstal of beschadiging van persoonsgegevens of privacygevoelige
    gegevens doordat die openbaar zijn gemaakt of worden verspreid.

Meer informatie: cybercarepolis