Hoe mogen we je helpen?

Directe Schadeafhandeling (DSA)

In juli 2021 starten verzekeraars met het afhandelen van de materiële schade aan particuliere personenauto’s van hun eigen WA-verzekerde klanten. Het gaat om klanten waarbij de schade is veroorzaakt door een ander motorvoertuig, waarvan die bestuurder aansprakelijk is. Hierdoor kan deze vorm van schade straks sneller en eenvoudiger worden afgehandeld.

Waarom overgaan op Directe Schadeafhandeling?
Bij bijna alle schade meldt de klant zich bij zijn eigen, vertrouwde verzekeraar. Dat geldt voor de inboedel- en opstalverzekering, maar ook bij de all risk dekking van de autoverzekering. Alleen bij de WA-dekking is dat niet zo, en dat leidt vaak tot teleurstelling bij de klant. En tot argwaan: wie is die andere verzekeraar dan? Overstappen op de Directe Schade-afhandeling heeft dan ook veel voordelen:

  • Schade wordt eenvoudiger en efficiënter afgehandeld voor de consument.
  • De consument klopt gewoon aan bij de eigen verzekeraar, en meldt zijn schade bijvoorbeeld via een app.
  • Het indienen van een claim kost de consument én de verzekeraar straks minder tijd, omdat niet meer uitgezocht hoeft te worden wie de aansprakelijke verzekeraar is.
  • De consument hoeft niet meer zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij.
  • Verzekeraars komen dichter bij hun eigen klant te staan. Door nauwer contact met de eigen klant kunnen zij werken aan een hogere klanttevredenheid en een sneller afhandelingsproces.
  • Daarnaast kunnen verzekeraars de klant laten profiteren van dienstverlening die er al is voor eigen all risk verzekerden. Zo kunnen klanten hun voertuig via het netwerk van de verzekeraar laten herstellen, zodat ze verzekerd zijn van kwaliteit.
  • Consumenten hebben een relatie met de eigen verzekeraar, als ze niet tevreden zijn met de dienstverlening kunnen ze daaraan gevolg geven door het opzeggen van de verzekering.


Als u niet WA + Volledig Casco (Allrisk) verzekerd bent en geen verhaals- en/of rechtsbijstandverzekering heeft moet in de huidige situatie bij schade aan de eigen particuliere auto – door toedoen van een ander motorrijtuig – zelf naar de verzekeraar van de aansprakelijke partij. De Bedrijfsregeling Directe Schadeafhandeling (DSA) brengt daar vanaf 1 juli 2021 verandering in. Vanaf deze datum heeft u de keuze om deze specifieke schades door de eigen verzekeraar af te laten handelen.

Hoe werkt de Directe Schadeafhandeling?
In het geval dat er een ongeval heeft plaatsgevonden, meldt iedere partij de schade bij zijn eigen verzekeraar. De verzekeraar onderzoekt dan wie er aansprakelijk is. Als u niet Allrisk verzekerd bent, neemt de eigen verzekeraar de schade in behandeling als de andere partij mede of volledig aansprakelijk is voor het ongeval. In die gevallen wordt de schade met u direct afgehandeld. Dat betekent dat eventuele gesprekken over de aansprakelijkheid ook plaatsvinden met de eigen verzekeraar. U houdt bij aanvang van de schadeafhandeling wel de keuze om naar de verzekeraar van de aansprakelijke partij te stappen.

Directe schadeafhandeling is van toepassing in de volgende gevallen:
Bij een botsing tussen een personenauto (verzekerd op een particuliere polis) en een ander motorrijtuig
Wanneer de bestuurder van het andere motorrijtuig geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is voor de botsing
Indien zowel de particuliere personenauto als het andere motorrijtuig voorzien zijn van een Nederlands kenteken geregistreerd bij RDW.

Directe Schadeafhandeling is (nog) niet van toepassing bij:

  • Letsel- en overlijdensschade van de eigen bestuurder en/of inzittenden
  • Wanneer de aansprakelijke partij onbekend of onverzekerd is
  • Waarborgfonds-schades
  • Indien de aansprakelijkheid niet komt vast te staan, dan wel dat klant en zijn verzekeraar het niet eens worden
  • Wanneer er geen geldige WAM-verzekering is (geschorst, toegestane WAM-uitsluiting etc.)

Wat merkt u van deze nieuwe werkwijze?
Bij bijna alle soorten schade meldt u bij uw eigen verzekeraar. Dat geldt al voor de inboedel- en opstalverzekering, maar ook bij de Allriskdekking van de autoverzekering. Alleen bij de WA-dekking van een motorrijtuig is dat niet zo: Men stapt in dat geval naar de aansprakelijke partij. Dat leidt vaak tot teleurstelling en onduidelijkheid bij klanten.

De mogelijkheid om gebruik te maken van Directe Schadeafhandeling heeft dan ook veel voordelen:

  • Schade wordt door eigen verzekeraar sneller afgehandeld
  • U klopt gewoon aan bij de eigen verzekeraar en meldt uw schade
  • Schade wordt eenvoudiger voor u afgehandeld
  • U behoudt het recht om de verzekeraar van de aansprakelijke partij aan te spreken (Directe Schadeafhandeling stopt dan)
  • Het indienen van een claim kost u én de verzekeraar straks minder tijd, omdat door verzekerde niet meer uitgezocht hoeft te worden wie de aansprakelijke verzekeraar is
  • U hoeft niet meer zelf in gesprek te gaan met de aansprakelijke partij
  • Verzekeraars/adviseurs hebben nauwer contact u als klant. Zij kunnen daardoor werken aan een hogere klanttevredenheid en een sneller afhandelingsproces
  • Verzekeraars/adviseurs kunnen u laten profiteren van dienstverlening die er al is voor eigen Allrisk verzekerden. Zo kunt u in sommige gevallen uw voertuig via het herstelnetwerk van de verzekeraar laten repareren, zodat u verzekerd bent van kwaliteit.

Veelgestelde vragen


Ik kan me nu toch al allrisk verzekeren, zodat ik bij mijn eigen verzekeraar terecht kan met schade. Waarom is er dan een stelselwijziging nodig?
Een allriskverzekering kent een uitgebreidere dekking. Je bent dan ook verzekerd tegen brand, diefstal en de schade aan het voertuig zelf wordt vergoed als jij aansprakelijk bent. Daarom is deze verzekering ook duurder dan de WA-verzekering. Bij WA-direct vergoedt de verzekeraar de schade alleen als er een andere aansprakelijke partij is.

Ik kan nu toch ook al een inzittendenverzekering afsluiten? Waarom is er dan een stelselwijziging nodig?
Een inzittendenverzekering is een sommenverzekering die een vast bedrag vergoedt, terwijl de WA-direct een schadeverzekering is waarbij de concrete schade wordt vergoed.

Gaat de premie omlaag als verzekeraars overstappen naar een directe verzekering?
De premiestelling is aan verzekeraars zelf. De WA-direct is een efficiënt systeem, maar heeft natuurlijk geen invloed op het aantal ongevallen en de zwaarte daarvan.

Als ik word aangereden en mijn eigen verzekeraar vergoedt de schade. Hoe zit dat dan met mijn schadevrije jaren?
Die schadevrije jaren worden, net als nu, alleen beïnvloed als jij aansprakelijk bent voor de schade. Als jij niet aansprakelijk bent, vergoedt jouw eigen verzekeraar jouw schade, die hij vervolgens verhaalt bij de aansprakelijke verzekeraar. Dat betekent dat de schadevrije jaren van de aansprakelijke verzekerde worden beïnvloed.

Blijven verzekeraars ook nog steeds inzittendenverzekeringen aanbieden als er een directe verzekering komt? Zo ja, wat is het nut nog van zo’n verzekering?
Zeker. Een inzittendenverzekering vergoedt een bepaald bedrag als een inzittende letsel oploopt. Deze uitkering staat los van de aansprakelijkheid van de bestuurder van het voertuig, terwijl een directe verzekering juist alleen vergoedt als er sprake is van aansprakelijkheid.

Video Verbond van verzekeraars:

Het Verbond van Verzekeraars heeft korte video gemaakt: 

 

Bron: Verbond van Verzekeraars