Hoe mogen we je helpen?

Gestrande reizigers in het buitenland

Wereldwijd worden maatregelen genomen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Hierdoor kunnen Nederlandse reizigers in de problemen komen. De Nederlandse reisorganisaties hebben afgelopen week al alles op alles gezet om zoveel mogelijk reizigers terug te halen, maar er zijn ook reizigers die op eigen gelegenheid op reis zijn.

Voor Nederlandse reizigers die nu in het buitenland zijn en die geen beroep kunnen doen op hun reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij, is het platform www.bijzonderebijstandbuitenland.nl opgericht. Dit platform is een gezamenlijke aanpak van de reisbranche, verzekeraars, luchvaartmaatschappijen en het Ministerie van Buitenlandse Zaken om gestrande Nederlandse reizigers op te halen en terug te brengen naar Nederland.

Alarmcentrale in actie
Normaal werken de vier alarmcentrales in toerbeurt bij calamiteiten. Deze calamiteit is echter zo groot, dat de vier alarmcentrales de handen ineen geslagen hebben. En zelfs dan wordt dit nog een pittige klus, juist omdat het reguliere vliegverkeer vrijwel tot stilstand is gekomen en er een intensieve samenwerking met Buitenlandse Zaken nodig is om de repatriëring mogelijk te maken. Allianz Partners neemt de coördinatie van een aantal verre bestemmingen voor haar rekening. Dit doen ze naast het reguliere werk voor hun eigen klanten. at betekent dat het op onze alarmcentrale drukker kan zijn dan normaal. Wij vragen hiervoor uw begrip.

bent u of kent u iemand in het buitenland?
Niet-medische repatriëring is niet verzekerd op de reisverzekering. De alarmcentrales werken in dit geval voor het platform. Centrale administratie van alle in het buitenland verblijvende reizigers is noodzakelijk om deze grootschalige actie op een gecoördineerde wijze uit te kunnen voeren. Allianz Partners zal dan ook geen hulpverzoeken aannemen die buiten het platform om komen.

Hoe werkt het platform?
Na centrale aanmelding proberen de alarmcentrales zo snel mogelijk vervoer voor de gestrande reizigers te regelen. Het streven is om binnen 72 uur vluchtgegevens door te geven. De aanmeldingen worden verdeeld naar bestemming. Het kan dus goed zijn dat u geholpen wordt door een van de andere drie alarmcentrales. Het vervoer is niet verzekerd en ook niet gratis. De klant betaalt voor het vervoer een eigen bijdrage van € 300,- voor een bestemming in Europa en € 900,- buiten Europa. Mocht de klant via een ANVR-aangesloten reisorganisatie geboekt hebben, dan kan hij mogelijk een beroep doen op de gratis hulp van de reisorganisatie.


Bovenstaand nieuwsbericht is gepubliceerd op 24-03-2020. Dit bericht is met veel zorg en aandacht samengesteld. Desondanks kunnen wij niet volledig instaan voor de correctheid, volledigheid of actualiteit van de informatie.
Maak een afspraak met ons om de meest recente informatie te ontvangen.